jak přežít cestu autem a nezbláznit se

Aneb několik her na dlouhou jííízdu autem. Kdo nezažil s dětma alespoň 3-hodinovou jízdu autem, neví, co to znamená O P R A V D U dlouhá cesta. Kilometry utíkají slimáčím tempem a nápady jak zabavit děti miznou světelnou rychlostí. Během hodiny je po svačině, která měla původně vystačit do cíle - což byl první pokus zacpat jim pusu. Nastrčené pitíčko skončilo po 10 minutách na podlaze v místě, kam nedosáhněte ani po intenzivním napodobování všech jóga pozic. U druhého doufáte, že tekutina skončí v břichu a ne na tričku. Děti se v aute nudou mlátí a nebo spustí mučící otázku, kterou podle mě dostávají do vínku v rámci miminkovského školení všechny: "KDY-UŽ-TAM-BUDEEEM??".

Jak to vše přežít a nezbláznit se? Těžko. Ale mohlo by pomoct dětem pod ruce nacpat co nejvíce zábavy na cestu v podobě knížek, plyšáčka, případně jednoduchých skládacích hraček. K tomu můžete využít multifunkční tašku/organizér, kterou bezpečně přichytíte mezi dětské sedačky a děti mají vše po ruce. Budou tak mít pocit důležitosti, že si zábavu organizují sami. A až vyčerpají vše připravené, mohla by pomoct jedna z her do auta, které najdete dále.

A ještě jeden tip: děti neumí odhadnout dobře čas, tudíž odpověď typu ještě "2 hodinky" je pro ně něco v rozmezí mezi "hned až nikdy". Zkuste jim to ulehčit hrou na jízdenky. Připravte si malé jízdenky, na každou plánovanou hodinu jízdy a každé dítě jednu. Na začátku jízdy jim je rozdejte a každou hodinu si od nich jízdenku vyžádejte. Můžete případně vyměnit za odměnu v podobě malé svačinky. Dítě tak bude mít alespoň nějakou orientaci, jak cesta ubíhá.

Abeceda. Postupně vymýšlíte slova na každé písmenko abecedy. Hezky tak, jak jdou za sebou. Auto, Babi, Cesta, Dům... 

Jméno, město, zvíře, věc. Jeden z cestujících si vylosuje písmeno a postupně vymýšlíte slova na tyto oblasti. A: Anna, Aš, Antilopa, Auto...B: Bára, Beroun,... 

Hádej, co jsem? Jeden z cestujících si vymyslí věc, zvíře, rostlinu nebo osobou, kterou se stane a ostatní hádají. On může odpovědět pouze ANO, NE. Kdo uhodne jako první, vyhrává. Jsi zvíře? Jsi hnědý? Máš srst? 

Rýmy. Jeden z auta vybere slovo a ostatní na něj musí vymyslet rým. Prohrává ten, komu se to nepodaří nebo kdo zopakuje, co už bylo řečeno. 

Pravidla. Každý si vymyslí jedno nesmyslné pravidlo a podělí se o něj s ostatními. Například: "Pokaždé, když pojede kolem autobus, musíš zazpívat Skákal pes." Nebo: "Pokaždé, když projedeme pod mostem, musíš zaštěkat." 

Bobřík mlčení. Hra o to, kdo vydrží nejdéle mlčet. Není lepší hra, když jedete s dětmi. :)

Chytni psa! Kdo první zpozoruje pejska a upozorní na to, má bod! Upozornění může být slovem "Mám ho" a nebo vydáním zvuku zvířete. Můžete chytat i několik zvířat najednou.

Auto vedle nás. Když stojíte v koloně nebo jedete delší dobu vedle nějakého auta, jeden z vás vždycky vymyslí příběhy lidí jeho posádky. Kam jedou? Co tam budou dělat? Čím se živí? 

Škrtni, co uvidíš. Je lepší připravit předem. Vytvořte seznam asi dvaceti objektů, které můžete během cesty vidět: zvířata, řeku, rybník, rozhlednu, vlak, policistu. Dejte každému hráči kopii seznamu. Jakmile hráč uvidí daný objekt, oznámí to nahlas a škrtne ho ze svého seznamu. Ostatní hráči si ho ze svého seznamu v tu chvíli škrtnout nemohou a musejí čekat na okamžik, kdy sami nějaký objekt uvidí a první ho ohlásí. Pro menší děti můžete nakreslit obrázky. Je dobré určit časový limit, po kterém je vyhlášen vítěz s největším počtem přeškrtnutých objektů. 

Cestovní deník. Děti mají za úkol namalovat, co vidí a dělají tak "záznam" cesty. Nezapomeňte vzít sebou papír a pastelky. Pomůže organizér, který umístíte na sedačku na místo, do kterého dítě snadno dosáhne. Dítě si může do jisté míry své věci přeorganizovávat dle chuti. Tam také lehce dosáhne na pastelky, na knížky, na sešity a další. 

Slovní fotbal. Říkáte slova. Každý musí říct slovo začínající na písmenko, kterými předchozí slovo skončilo. AutO-OpicE-EmU-Ucho. 

Co to je? Potřebujete papír a tužku, nebo stírací tabulku. Dítě maluje a maže na stírací tabulce a může si se sourozencem zahrát třeba hru na "Co je to" - namaluje obrázek a ostatní hádají.  

Mraky na obloze - jsou na obloze mraky? Výborně! Zahrajte si hru na to, copak ty mraky asi představují. Děti můžou rovno vymýšlet celé příběhy. Vidím mrak, co vypadá jako želva. Želva jde do obchodu koupit koloběžku, aby byla rychlejší. 

Knížky s magnety či samolepkami (nejlépe znovupoužitelnými) - lepení a následné přelepování vaše děti určitě na nějaký čas zabaví.